El pacient i els treballadors sanitaris són víctimes. S’han d’unir i senyalar al culpable: l’administració pública

PEPEJose Aznar Cortijo és l’advocat de l’Associació el Defensor del Pacient a Catalunya des d’on porten cassos de mala pràxis mèdica i també dóna suport legal als veïns del districte barceloní de Nou Barris que volen la reobertura de les urgències mèdiques de l’ambulatori de la Guineueta.

Ens pots explicar què és l’Associació el Defensor del Pacient?

L’Associació el Defensor del Pacient, té el nom en honor dels afectats per negligències mèdico-sanitàries  Va ser creada el 1997 a partir del cas del fill de Carmen Flores. L’Associació té cobertura nacional i es va posar en marxa al constatar la desinformació, indefensió, abandonament i desconeixement que hi havia i que hi ha davant d’aquestes situacions.  El seu objectiu principal és evitar qualsevol negligència o indefensió que puguin patir les persones que acudeixen a un centre, clínica o hospital.

Què és la mala praxis mèdica?

Ens trobem davant d’un accident mèdic. Han hagut un error humà que ha derivat en una situació de dany pel pacient. Són situacions molt fotudes perquè  a part de patir el dany físic és pateix el dany moral d’haver de lluitat per demostrar el dany sofert.

Això es deriva del sistema de responsabilitat existent. No existeix una assegurança pública que cobreixi  al pacient. L’hospital públic està cobert per una asseguradora privada.  Davant d’una situació de mala pràxis l’administració ha de vetllar tant pels interessos del pacient com els de l’Hospital. Amb l’assegurança privada només es cobreixen els interessos de l’Hospital ja que l’asseguradora privada voldrà cobrir el menys possible. Així el pacient s’ha s’enfrontar als interessos privats d’una asseguradora.

Com és la mala pràxis mèdica al món dels jutjats?

Encara mantenim una idea en la que el metge pensa que té tota l’autoritat. Que no és pot equivocar. Això ho trobem sobre tot als pobles. Nosaltres busquem el suport de la figura del pèrit. Té una especialització molt alta. Abans era mal vist pels seus companys i al Col·legi Oficial ja que havia de fer anàlisis sobre la pràctica dels companys. Mica en mica i degut a la crisis és una figura que augmenta ja que també és una sortida laboral pels metges.

Quan portem casos de mala pràxis als jutjats ens trobem que hem de saber de medicina i a més especialitzada. Ja que es parla de conceptes mèdics. Nosaltres treballem amb casos de neurologia, ginecologia,cirurgies,i infeccions entre altres.

 Quins casos de mala pràxis mèdica heu portat?

Ens aquest mesos hem guanyat diferents casos. Una ha estat el de una dona que li vam amputar les dues mans i els dos peus a patir d’una infecció al urèter. I altra cas ha estat el d’una pacient indemnitzada per las seqüeles derivades d’una extirpació de matriu.

Com viuen els treballadors sanitaris la mala pràxis mèdica?

Davant d’aquest situacions pensen que s’han de defensar. Molts d’ells, pensen que el pacient és el seu enemic. I s’equivoquen. El personal sanitari ha de denunciar les situacions de precarietat que viuen. Per exemple abans eren cinc metges i ara nomes son un un. Això s’ha de denunciar. No diuen estem treballant amb unes condicions insuportables que venen imposades des de l’administració i els gestors del centre. Encara fa falta molta pedagogia en la classe mèdica i sanitària. Si un companys s’equivoca s’ha de denunciar. S’ha de treure el gra de la palla. Si el teu company ha provocat una mort s’ha de denunciar.

El pacient i el  treballadors sanitaris són les víctimes. S’han d’unir i senyalar al culpable: l’administració pública.

Quin anàlisis fas de la trista mort de la Fàtima Jathe, el nadó de tres mesos que va morir a l’ambulatori de Montcada?

No tinc una informació directa. Per la informació que m’ha arribat a través del mitjans de comunicació pot  haver estat una omissió, manca de medis o un tractament no adequat. Sembla ser que el segon dia que va anar hauria  d’haver estat derivada a un hospital amb una atenció més especialitzada. No s’hauria d’haver esperat a un tercer dia.

Per saber realment el que va passar s’ha de fer un anàlisis exhaustiu del minut minut del que va passar i esperar als resultats de  l’autòpsia. I ens dirà realment que va ser. Amb això es pot saber realment qui és el responsable. És molt important demostrar el  mecanisme causal. Allò que va portar a la mala praxis i la seva relació directa per que una denuncia i un judici arribi a bon port per al a família del pacient.

 La web de l’advocat: http://www.negligenciasyaccidentes.com/index.php/resultados/negligencias-medicas

La web de l’Associació el Defensor del Pacient: http://www.negligenciasmedicas.com/

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s